En helg i Hualien och Taroko

Spenderade denna fredag och lördag i Hulien och Taroko på Taiwans östkust. Hualien är Taiwans minst utvecklade provins och är känd för sina natur och landskap. På fredagen testade vi på river rafting en timme söder om Hualien. Det var riktigt kul fast det kunde vart mera "raftint" och action än vi fick. Vart mycket paddlande i lugnt vatten men i det stora hela vart det lyckat. Fina vyer och mycket vattenkrig mot dem andra flottorna och taiwaneserna.

På lördagen hyrde vi mopeder och åkte norrut från Hualien till Toroko. Där åker man runt bland berg, floder och diverse tempel. Var häftigt, ganska pampigt var det, här kommer lite bilder från Hualien.

Första stop: Bensinmacken, I Taiwan behöver man inte tanka själv utan här får man förstaklassig service vid macken. Billigt är det också ca 6 kronor per liter.

Ingånden vid Taroko

Ett tempel vi åkte förbi på vägen till Taroko.

Det fanns många vandringsleder i Taroko. Här är en hängbro som leder till en av dem. Vi hade dock varken dem rätta skorna eller orken till att vandra idag.

Träffade några glada Taiwaneser från Taichung på Taiwans nordvästra sida som såklart ville ha en bild med två vikingar. Snälla som vi är ställer vi självklart upp.

En typisk vy i Taroko.

Hängbron

A Bridge To Far...

Va Japanerna som började med att bygga vägarna och tunnlarna i Taroko under 1910-talet som ett led i anfallet mot staden Hualien. På bilden ser ni en av många tunnlar som är insprängda i bergsväggarna.

Ett lusthus mitt i allt.

Efter raftingen på fredagen. Tyvärr tål inte min kamera vatten så jag har inga bilder från själva raftingen.

En glad buddha i ett av tempelena vi besökte :)

Petri fick en hjälm med den mindra passande slogan "SUPA"!

En av tunnlarna i Taroko.

Efter att åkt runt i Taroko begav vi oss mot kusten och tog oss en titt på solnedgången och Stilla Havet.

En Pagoda i Taroko.

Working holiday in Ilan

Några bilder från helgen som va. Spenderade helgen i Ilan på Taiwans nordöstra sida. Besökte en liten marknad, bondgårdar och ett museum. På detta fick vi arbeta på fälten. På lördagen regnade det ganska mycket men på söndagen var vädret desto bättre.
En liten marknad som vi besökte och hjälpte till att arrangera.
Efter marknaden var det dags för en tur till en bondgård och RISFÄLT!
"Vår" bonde som instruerar oss och visar hur "ogräset" ser ut som vi ska rensa bort. En trevlig prick på det stora hela (han pratade bara kinesiska).
Så här glad kan man vara när man går en regnig dag i Taiwan och rensar i ett risfält.
Hela fältet skulle vi köra igenom, det räckte som tur vad med att man bara gick ett spår över fältet.
Ett litet altare som fanns i ett av böndernas hus.
Söndagens lunch bestående av nån frukt (närmst till vänster), grisfötter och grisknän med kött på mixat nån god frukt (närmst till höger och i vänstra hörnet), fiskbollar (mitten) och kokta grönsaker (högra hörnet). Till detta serverades......
....ris(såklart) och nudlar samt en röra gjord på bönor (närmst).
Efter lunchen åkte vi till ett annat jordbruk där dem odlade bland annat meloner.
Arbete!
Glad finne (Petri) med en glad liten bonde!
Skörden!
Hela gänget samlat!

Fin besök!

Har haft mamma och Jakob på besök hos mig i två veckor!

Middag första kvällen all-you-can-eat BBQ.

En sväng förbi och hedra landsfadern Chiang Kai-Shek.

Ett tempel i Taipei.

Jag och min skapare.

Uppe i bergen söderom Taipei.

Ytterliggare ett tempel vi besökte.

Lunch uppe i bergen bland teodlingar och tehus.

Utsikten från lunchen. Taipei 101 som sticker upp.

Efter några dagar i Taipei med uppehållsväder belönade vi oss med 5 dagar nere i södra Taiwan i Kenting med sol och bad. Två glada badgossar i matchande badshorts!

Åt fried dumplings....

...som Jakob gillade!

Basket+Roxy 99

I onsdags gick jag och två amerikaner jag träffat på basket. Första ligan i basket i Taiwan erbjöd inte nån vidare hög kvalite kanske men det var endå kul att se. Arenan dem lirade i var i princip nybyggd och riktigt fräsch! Men som ni ser på bilderna är det "ganska" så tomt på läktaren.

Efter matchen gick vi till en pub och tog en öl.

Jänkarna....

En Indie som fått lite mycket av det goda

Det tyska gänget shotar Tequila, Dominik tycker det var sådära

En vanlig lördag eftermiddag i Taipei

Sov ut idag, tog en sväng förbi mitt nya frukostställe sen inledde jag en långpromenad som varade i ca 5 timmar. Här är lite bilder från dagen som gått.

Att bo i dormsen medför en väldigt positiv sak. Nämligen snabbt internet, nu kan kan jag snabbt och enkelt ladda upp bilder här på bloggen. Här kommer därför ett gäng bilder från idag. Enjoy!

En vanlig syn i Taiwan vid ett rödlyse.

En av konsterthusen vid Chiang Kai-shek memorial hall.

"South gate" till Taipei

Botanisk trädgård hann jag med att strosa runt i.

Min kamera fick pisk av den här killens kamera+stativ!

Ett lite lusthus.

National Museum of History, tänkte gå in här men det var en riktigt saftig kö och sen va det ju så fint väder! Får ta och bli en annan gång.

Trafik!

Gamla kvarter i Taipie.

Longshan Tempel

Även Taiwan har kommunalare som jobbar i par.

Köpa en hund på gatan? Varför inte!

Eller varför inte köpa en peruk/tupe

Dagen avslutades med lite underhållning av Johan Langgren och Niclas Paulsson.

Dem hade storpublik!

Dormsen

Här är lite bilder från mitt nya hem "Men's Dormitory"!

Inga besökare efter klockan 23 och samtliga besökare måste skriva in sig i receptionen och lämna in sitt ID kort.

Tack Mia för den rosa stålen, den är grymt användbar!
Skrivbord, Bokhylla, Kylskåp och ett skoställ är allt man behöver!

Dusch och toalett har jag också!

Hallen!

Fråga mig inte hur, men jag lyckades med att få plats med alla mina kläder i denna minimala garderob.

The Office

Min bedorande utsikt från mina "panorama" fönster.

Husfasaden, jag bor på trettonde våningen i rum 29. Det är fönstret näst högst upp i högra hörnet.

Miljonprojektsområdet alias Dormsen.

Mitt nya frukostställe, 1 minut från dormsen.

God Morgon

Vaknade precis och tittade på klockan. Klockan är kvart över elva lokal tid här i Taiwan, jag har lyckats sova i elva timmar. Som belöning vaknar jag upp till strålande solsken och 24 grader!
Det blir till att vara utomhus idag och njuta av värmen. Min plan för idag är att promenera runt helt planlöst med startpunkt från Gonguan (området där jag sedan Söndags bor).

Produktiv dag

Vart inte många timmars sömn inatt, kom hem sent från Wax (är en pub/klubb där det kostar 75 kr för öppen bar på onsdagar) sen väl hemma skypade jag med Sica i nästan tre timmar. Var tvungen att gå upp runt nio för att hinna till min föreläsning, och jakten efter professorns signatur. Lyckligtvis var kursen jag gick på inte allt för populär så jag fick väldigt enkelt en signatur. Nu har jag fixat 3 kurser varav 2 av dem vill och ska jag läsa.
Nästa vecka ska jag på två andra föreläsningar som vart inställda den här veckan. Får se vilka kurser jag väljer i slutändan.

Efter att jag kommit iväg till föreläsningen hittade jag mitt framtida stammis frukostställe. Ligger 2 minuter från mitt dorm, det är billigt och gott! Annars idag har jag bara tagit det lungt i rummet, kollat på serier, suttit med mitt CV och mitt personliga brev. Kollat runt lite efter sommarjob/sommarkurser.

Nu ska jag mobilisera för att gå ut och äta middag och sen på hemvägen kanske köpa med mig lite chips eller liknande som jag ska avnjuta till en film.

Tillbaka i TAIWAN!

Efter 4 1/2 underbara veckor på resande fot är jag nu tillbaka i Taiwan för terminsstart och seriösa studier i 18 veckor i sträck fram till midsommar. Jag lämnade Taiwan den 17 januari med min tyska vän Dominik och flög till Singapore.

Vi spenderade 3 dagar i Singapore innan vi tog tåget till Kuala Lumpur (KL) i Malaysia. Var där i några dagar hann med att åka upp i TwinTowers, KL Tower, Chinatown och arabkvarteren. Efter nästan en vecka i stortstäder begav vi oss med buss i tre timmar och båt i ytterliggare tre timmar in i Malaysias inland till regnskog och nationalpark.
Där vandrade vi 40 meter upp i luften mellan träden, besökte en by bebod av indiander, åkte på night safari och hade det allmänt bra. Sen började vi jobba oss mot västkusten av Malaysia och Georgtown på ön Penang. På vägen dit hann vi avverka en dag/natt i Cameron Highlands som är känt för sina teplantage och sina jordgubbar. Var väl sådära halvexalterande. Vi fortsatte i rask takt mot kusten och Georgtown. Som tyvärr vart en stor besvikelse, massor av byggnader från britternas tid men inte mycket mer att hänga i julgrannen.
Efter en dag i Georgtown tåg vi färjan till ön Langkawi som passande råkar vara en taxfree zon i Malaysia. Detta innebar billig alkohol som annars var svin dyrt i Malaysia. Vi träffade ett gäng sköna människor som vi umgicks med vilket gjorde att vi stannade i 10 dagar iställer för de ursprungliga 2-3 dgr som de va tänkt.

Efter Malaysia tåg vi återigen en färja, fast denna gång till Thailand och ön Ko lipe. I Thailand han vi med förutom Ko lipe även öarna: Ko Bulon, Bo Lanta och såklart Ko Phi Phi innan vi avslutade våran lilla resa i med tre dagar i Bangkok.

Nu väl tillbaka i Taiwan börjar allvaret direkt. Har även hunnit med att flytta in i mitt nya hem för den här terminen. Bor numera i ett dorms 5 minuter från campus det är rent och fräscht. Har hunnit med att träffa två för ovanlighetens skull sköna amerikaner. Kommer antagligen ha två kurser tillsammans med dem grabbarna.

Tror att jag fick med det mesta i min resume av den senaste tiden, nu ska jag försöka ta tag i min updaterande och hålla "bloggen" lite mera levande.

I'm back!

Får att börja med att be om ursäkt för att det har varit snålt med uppdateringar på den sista tiden. Därför kommer nu här en lite snabb resume om vad jag har haft för mig.

Min älskade flickvän Jessica kom hit över jul och nyår vi hade 16 underbara dagar tillsammans vi hann med att åka ner till Kenting för sol och bad över julafton. Gå på nattmarknader ett flertal gånger, bada hot springs, åka upp i världens näst högsta byggnad Taipei 101, åka i världens snabbaste hiss (upp/ner i Taipei 101), gå på Taipei Zoo och titta på pandor (som Taiwan fått av Kina som en "fredsgåva" för att förbättra relationerna mellan länderna), äta en massa god mat, fira nyår och fira tolvslaget på Mia & Olivers tak med utsikt över Taipei och bevittna fyverkerierna från Taipei 101 (http://www.youtube.com/watch?v=5V675QIkF88) och sist hann vi med att besöka chiang kai shek memorial hall.

Efter att Jessica åkte hem har jag ägnat alla min dyrbara tid åt att plugga inför denna vecka då jag har Final Exam i samtliga ämnen. Jag hade exam i tisdags i Investments, idag (onsdag) har jag haft redovisning i kursen Exploring på morgonen för att sen på kvällen ha exam i kinesiska. Nu är det bara morgondagen kvar och exam i application of financial modeling efter den är gjord ska jag bara skriva en lite rapport i min marknadsföringskurs sen är jag helt klar med skolan för den här terminen. Men det gäller att ligga i in i det sista så ska det gå vägen!

Vid sidan om alla proven har många av alla underbara människor jag lärt känna under denna termin att åka hem.
Oliver och Linn åkte hem först, idag åkte Mia och Anna och på måndag åker resten av gänget hem till Sverige.

Men det gör INTE jag. Jag packar min väska och tar mitt pick och pack och flyger till SINGAPORE på måndag kväll.
Jag ska resa runt med en tyska jag lärt känna här borta som går under namnet Dominik. Vi tänkte jobba oss uppåt från Singapore via Kuala Lampor upp till Bangkok med tåg. Det ska bli riktigt kul, ser verkligen fram emot att få backpacka lite igen. Jag har även hunnit med att hitta en nytt boende till näste termin. Jag har fått ett rum i dormsen nära skolan i ett så kallat "Prince house" http://ntudorm.prince.com.tw/Introduction_List.aspx?MessageNo=00000018&MessageType=03

Nu vet ni alla som läser denna fenominala blogg vad som har hänt i mitt liv den senaste tiden. Är det mot förmådan någon som läser denna blogg och har resetips i Singapore och Malaysia får ni gärana skriva en kommentar eller två. Det har varit lite snålt med det sen starten av denna blogg.

Nu ska jag slappa framför tv:n en stund för att sen sova och ladda inför imorgon och mitt sista exam.

God Fortsättning på Er alla från Taipei!

Mystery Shopping

I onsdag hade jag en intressant föreläsning i min kurs "Exploring Taiwan". Vi hade en gästföreläsare som pratade om taiwans ursprungsbefolkning. Det finns tydligen 14 olika stammar i Taiwan. Vår föreläsare tillhörde den största stammen "Amis". Fick lära oss att bor det en halv miljon människor i Taiwan som är så kallade "urinvånare".

Den roligaste och intressanta delen av föreläsningen var när han och hans kollega skulle lära oss dansa och sjunga som amis folket gör. Det var riktigt kul och ett skönt avbrott från allt annat seriöst plugg.

Idag började jag och Anna med våran "Mystery Shopping" som vi har fått i uppgift i vår marknadsförings kurs att genomföra. Det går ut på att man ska observera en butik en stund och sen be en ur personalen och en kund fylla i en enkät. Samt att man själv ska fylla i en enkät som observatör. Det hela är väldigt seriöst men ganska roligt samtidigt. Men riktigt tidskrävande, jag och Anna gick runt i Taipei 101 och på ca 2 timmar hann vi göra 4 stycken butiker. Man ska göra 4 stycken butiker vardera så det blir till att fortsätta imorgon.

Imorgon väntar en heldag med plugg i Investment samt en fortsättning i mystery shopping, de ni!

The Town

Såg filmen The Town igår med bland annat Ben Affleck i en av rollerna. Den var faktiskt riktigt bra, första bra filmen med Ben Affleck på länge. Rekommendera jag starkt!

Dags för uppdatering

Har varit lite dålig de senaste veckorna på att göra några inlägg, men ska försöka bättra mig nu.
Vad har jag då pysslat med dessa två veckor då jag inte haft "tid" att göra några inlägg.

Förra helgen var nästan samtliga medlemmar av vår svensk koloni här i Taipei på en lång weekend i Filippinerna.
På fredagen åkte jag och några kursare i min kurs exploing taiwan upp i bergen utanför Taipei på ett studiebesök på en tefabrik, var helt okej men tyvärr så var större delen av fabriken nerstängd för resten av året.  Samma kväll gick vi ut och åt middag ett gäng på 10 pers och därefter gick vi till en nattklubb.

Man var lite småseg på lördagen men vi lyckades ta tag i oss själva och åka till Beituo med tunnelbanan här i Taipei för att testa på hot springs. Det var riktigt skönt, fanns 8 stycken olika "varma källor" som man gick emellan. Temperaturen i källorna varierade från ca 35-50 grader. Sen fanns det även 2 stycken källor som var kalla under 20 grader.

Taktiken var att börja i den svalaste källan och sen jobba sig upp stegvis del de varmare källorna. För att sen avsluta med att gå från den varmaste källan man klarade av att sitta i till den kallaste.
Jag måde som en prins efteråt och sov som en bebis hela natten!
Kan verkligen rekommernderas om ni kommer till Taiwan eller Japan. Det var nämligen Japanerna som under sin ockupation införde "hot spring" runt om i Taiwan.

Veckan som har passerat har varit väldigt lugn, har en del i skolan. Två grupparbeten som jag ska göra klart innan jul. Så jag kan ta lite "ledigt" från skolan mellan jul och nyår. Men i fredags unnande vi oss en grabbkväll det var jag, fredrik, dick och dominik som gjorde Taipeis gator osäkra för en kväll.

Idag var jag förbi IKEA och inhandlade ett täcke, det har nämligen varit lite småkyligt ibland på kvällarna de senaste dagarna. Men idag sken solen och det var upp mot 28 grader. Inget att klaga på med andra ord.

Nu tror jag att jag har fått med det mesta som jag vill dela med mig av. Nu ska jag försöka hitta lite motivation och ta mig i kragen och sitta på en söndag med ett av mina grupparbeten.

Måndag!

Vaknar upp och tittar ut genom fönstret och vad ser jag?

Jo 26 grader och SOL!
Underbart, tyvärr så måste jag sitta inomhus hela dagen och plugga men endå, man blir lite gladare och piggare av att solen tittar fram.

Söndag

Gårdagen var riktigt lyckad!
Jag, Oliver och Fredrik tog tuben till slutstationen Danshui på den röda linjen här i Taipei. Danshui var riktigt bra, är ligger vid kusten mycket restauranger och affärer längst med strandpromenaden. Va skönt att komma ut på "landet" lite och se havet! Nackdelen med Danshui på helgen är att det är jätte mycket folk där.

Vi lyckades hitta en lite bar vid vattnet som vi satte oss på och avnjöt både en, två och tre öl på. Bartendern visade att dem minsann har importerat svensk öl. Dem hade gamla burkar av mariestad och spendrups. Man fick nästan en tår i ögat när man såg de. Efter vi mättat strypen lite så hittade vi en shusi restaurang som var helt okej för vad man betalde, ca 5 kronor per tallrik med 2 shusi bitar på. Efter middagen började vi röra oss tillbaka mot Taipei med tuben, är ca 20 stationer att åka med tuben. Vi lyckades åka tre stationer innan vi kännde att det var dags för ett vätskestopp! Men vi lyckades ta och tillbaka till Taipei, väl tillbaka anslöt vi med tjejerna (mia, anna och limpan) för att se be ge sig ut i dimman och all-you-can-drink  för 150 kr på den eminenta klubben Baby 18!

Som ni kanske kan lista ut är all-you-can-drink barer en farlig kombination för oss.
Idag visade vi Oliver en butik vi hittade i veckan som hade lite skyssta kläder. Oliver å Fredrik hittade lite grejer.
Efteråt tog vi en fika på en loungbar på 38 våningen med riktigt bra utsikt över Taipei, sammanfattat har det varit en riktigt bra helg! Imorgon är det back to reality och skolan.