Tainan

Kom på att det var ett tag sen jag sist gjorde ett inlägg här i min eminenta blogg. Därför kommer här en liten sammanfattning om vad jag har haft för mig den senaste tiden. I fredags bestämde jag och Fredik oss för att ta tåget söderut mot Tainan som var Taiwans tidigare huvudstad innan Taipei vart det. Väl framme i Tainan märkte man direkt av att det var varmare 25-30 grader och sol i Tainan jämfört med  20-25 gradet och molning med regnskurar regelbundet i Taipei.

Eftersom Tainan är det gamla huvudstaden och var centrum för holländarnas kolonisering av Taiwan så finns det mycket historia här. Vi var runt och bestökte ett helt gäng med olika tempel och gamla fort, testade på lokala specialiter i form av sönderhackad is med massor av färska frukter och bönor ovanpå. Var faktiskt helt okej bortsätt från bönorna. Men i den 30 gradiga värmen var det välkommet!
På fredag och lördag kväll gick vi ut och käkade och tog några öl. Bägge kvällarna slutade med att vi slog ihop vårt bord med ett gäng lokala taiwaneser och satt och drack och hade det bra hela kvällen. Lördag kvällen slutade med att taiwaneserna vi träffade tog med oss på en nattklubb och efter den vart det KTV (karokee) med ett gäng taiwaneser. Sen på söndagen vart det bara tåget hem till taipei och skolan.  Men sammanfattningsvist var det en riktigt lyckad helg med bra väder, god mat, mycket intyck och framför allt var det skönt att komma bort från Taipei i några dagar.

I veckan har det rullat på hade som "vanligt" kinesiska på måndagkvällar och annars skola som vanligt. Fick tillbacka min mid-term i Investments och jag klarade den! Känndes riktigt skönt, nu slipper jag gå runt och tänka på det. Igår var jag med min kurs "Exploring Taiwan" på ett studiebesök på taiwans centrala väderbyrå va helt okej lite långtråkigt ibland men man lärde sig lite om tyfoner och jordbävnignar.
Idag är det torsdag och jag ska snart bege mig till skolan för att sitta vid datorn och räkna i exel i tre timmar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0