En vanlig lördag eftermiddag i Taipei

Sov ut idag, tog en sväng förbi mitt nya frukostställe sen inledde jag en långpromenad som varade i ca 5 timmar. Här är lite bilder från dagen som gått.

Att bo i dormsen medför en väldigt positiv sak. Nämligen snabbt internet, nu kan kan jag snabbt och enkelt ladda upp bilder här på bloggen. Här kommer därför ett gäng bilder från idag. Enjoy!

En vanlig syn i Taiwan vid ett rödlyse.

En av konsterthusen vid Chiang Kai-shek memorial hall.

"South gate" till Taipei

Botanisk trädgård hann jag med att strosa runt i.

Min kamera fick pisk av den här killens kamera+stativ!

Ett lite lusthus.

National Museum of History, tänkte gå in här men det var en riktigt saftig kö och sen va det ju så fint väder! Får ta och bli en annan gång.

Trafik!

Gamla kvarter i Taipie.

Longshan Tempel

Även Taiwan har kommunalare som jobbar i par.

Köpa en hund på gatan? Varför inte!

Eller varför inte köpa en peruk/tupe

Dagen avslutades med lite underhållning av Johan Langgren och Niclas Paulsson.

Dem hade storpublik!

Dormsen

Här är lite bilder från mitt nya hem "Men's Dormitory"!

Inga besökare efter klockan 23 och samtliga besökare måste skriva in sig i receptionen och lämna in sitt ID kort.

Tack Mia för den rosa stålen, den är grymt användbar!
Skrivbord, Bokhylla, Kylskåp och ett skoställ är allt man behöver!

Dusch och toalett har jag också!

Hallen!

Fråga mig inte hur, men jag lyckades med att få plats med alla mina kläder i denna minimala garderob.

The Office

Min bedorande utsikt från mina "panorama" fönster.

Husfasaden, jag bor på trettonde våningen i rum 29. Det är fönstret näst högst upp i högra hörnet.

Miljonprojektsområdet alias Dormsen.

Mitt nya frukostställe, 1 minut från dormsen.

God Morgon

Vaknade precis och tittade på klockan. Klockan är kvart över elva lokal tid här i Taiwan, jag har lyckats sova i elva timmar. Som belöning vaknar jag upp till strålande solsken och 24 grader!
Det blir till att vara utomhus idag och njuta av värmen. Min plan för idag är att promenera runt helt planlöst med startpunkt från Gonguan (området där jag sedan Söndags bor).

Produktiv dag

Vart inte många timmars sömn inatt, kom hem sent från Wax (är en pub/klubb där det kostar 75 kr för öppen bar på onsdagar) sen väl hemma skypade jag med Sica i nästan tre timmar. Var tvungen att gå upp runt nio för att hinna till min föreläsning, och jakten efter professorns signatur. Lyckligtvis var kursen jag gick på inte allt för populär så jag fick väldigt enkelt en signatur. Nu har jag fixat 3 kurser varav 2 av dem vill och ska jag läsa.
Nästa vecka ska jag på två andra föreläsningar som vart inställda den här veckan. Får se vilka kurser jag väljer i slutändan.

Efter att jag kommit iväg till föreläsningen hittade jag mitt framtida stammis frukostställe. Ligger 2 minuter från mitt dorm, det är billigt och gott! Annars idag har jag bara tagit det lungt i rummet, kollat på serier, suttit med mitt CV och mitt personliga brev. Kollat runt lite efter sommarjob/sommarkurser.

Nu ska jag mobilisera för att gå ut och äta middag och sen på hemvägen kanske köpa med mig lite chips eller liknande som jag ska avnjuta till en film.

Tillbaka i TAIWAN!

Efter 4 1/2 underbara veckor på resande fot är jag nu tillbaka i Taiwan för terminsstart och seriösa studier i 18 veckor i sträck fram till midsommar. Jag lämnade Taiwan den 17 januari med min tyska vän Dominik och flög till Singapore.

Vi spenderade 3 dagar i Singapore innan vi tog tåget till Kuala Lumpur (KL) i Malaysia. Var där i några dagar hann med att åka upp i TwinTowers, KL Tower, Chinatown och arabkvarteren. Efter nästan en vecka i stortstäder begav vi oss med buss i tre timmar och båt i ytterliggare tre timmar in i Malaysias inland till regnskog och nationalpark.
Där vandrade vi 40 meter upp i luften mellan träden, besökte en by bebod av indiander, åkte på night safari och hade det allmänt bra. Sen började vi jobba oss mot västkusten av Malaysia och Georgtown på ön Penang. På vägen dit hann vi avverka en dag/natt i Cameron Highlands som är känt för sina teplantage och sina jordgubbar. Var väl sådära halvexalterande. Vi fortsatte i rask takt mot kusten och Georgtown. Som tyvärr vart en stor besvikelse, massor av byggnader från britternas tid men inte mycket mer att hänga i julgrannen.
Efter en dag i Georgtown tåg vi färjan till ön Langkawi som passande råkar vara en taxfree zon i Malaysia. Detta innebar billig alkohol som annars var svin dyrt i Malaysia. Vi träffade ett gäng sköna människor som vi umgicks med vilket gjorde att vi stannade i 10 dagar iställer för de ursprungliga 2-3 dgr som de va tänkt.

Efter Malaysia tåg vi återigen en färja, fast denna gång till Thailand och ön Ko lipe. I Thailand han vi med förutom Ko lipe även öarna: Ko Bulon, Bo Lanta och såklart Ko Phi Phi innan vi avslutade våran lilla resa i med tre dagar i Bangkok.

Nu väl tillbaka i Taiwan börjar allvaret direkt. Har även hunnit med att flytta in i mitt nya hem för den här terminen. Bor numera i ett dorms 5 minuter från campus det är rent och fräscht. Har hunnit med att träffa två för ovanlighetens skull sköna amerikaner. Kommer antagligen ha två kurser tillsammans med dem grabbarna.

Tror att jag fick med det mesta i min resume av den senaste tiden, nu ska jag försöka ta tag i min updaterande och hålla "bloggen" lite mera levande.