En vecka

Har varit lite dåligt med inlägg den senaste tiden. Jag ska försöka bättre mig, I promise!

Veckan som har gått var första "riktiga" veckan i skolan och med det menar jag att jag hade samtliga kurser jag ska läsa och att dem var mer än en introduktion. På måndagar har jag endast kvällskurs i kinesiska mellan 18.30 - 21.20. Kinesiskan verkar väldigt rolig men samtidigt är den väldigt intensiv och kommer någ ta mycket tid. Vi är en liten grupp på 10 elever vilket är riktigt skönt. Det är jag, Fredde och några fransosoer, en tyska och en afrikanska.
Det är väldigt mycket att ta in på en och samma gång men låter man det sjunka in lite så tror jag och hoppas jag att man lär sig en del iallfall.

Så måndagar blir någ en dag då man får sitta och plugga på dagen och sen mot kvällen dra sig mot skolan för kinesiska. Tisdagar å andra sidan blir en hel dag med 2 stycken föreläsningar â 3 timmar. Först en kurs i marknadsföring (Service Marketing) och sen på eftermiddagen i finansiering (Investments).
Dem kurserna känns bra än så länge, i marknadsföringskursen är det olika case man ska göra och diskutera gruppvis. Förhoppningsvist får jag en bra grupp med en mix av folk. Investmenst på eftermiddagen är mera en kurs där läraren endast föreläser och läser av sin power point. I den kursen blir det mycket sitta och nötta in formler etc.

Onsdagar är lite slappar, dagen börjar med att jag har lektion i Exploring Taiwan. En kurs som är utformad för just utbytesstudenter som mig. Vi kommer få lära det som finns att veta om Taiawn samt att dem arrangerar två stycken fieldtrips, en till en nationalpark och en till ett forskningscenter för jordbävningar. Kursen känns bra och intressant. Sen är det skönt att läsa någonting som inte alls har med ekonomi att göra för en gångs skull.
Efter kursen på morgonen har jag va 7h att "döda" innan min kvällslektion i kinesiska börjar framåt halv sju.
Nu i början kommer det vara lite slappt där emellan men allt eftersom skolan kommer igång tror jag att det glappet kommer gå åt att sitta och plugga på skolan.

Torsdagar har jag ingenting förens på eftermiddagen då jag har lektion i Application of financial modeling som är en datakurs där man endast sitter i exel och räknar på data från företag och räknar ut olika nyckeltal :)
Kursen känns bra och är någ den kurs jag kommer ha mest nytta på sidan av skolan direkt!

Fredagar BLANKT! ingenting! (kanske lite plugg om man måste)

Helg, helt öppen!
Helgen som gått var ganska lugn vi va ute och käkade fredag & lördag. Igår hittade vi en skysst bar i närheten av skolan som vi hängde på en stund. På dagarna svängde vi förbi ett shoppingmall som var lite annorlunda. Ska ladda upp en bild så förstår ni bättre!
Jag och Fredde han med ett besök på "Dr. Sun Yat-sen" memorial hall, (det var han som störtade den kinesiska kejsaren i början av 1910-talet). Han anses vara grundaren till moderna Kina och Taiwan.

Idag är det söndag. För min del blir det att skriva fördig mina två sidor om "physical geology of Taiwan" samt min läxa i kinesiska.

Till nästa gång....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0