Tillbaka i TAIWAN!

Efter 4 1/2 underbara veckor på resande fot är jag nu tillbaka i Taiwan för terminsstart och seriösa studier i 18 veckor i sträck fram till midsommar. Jag lämnade Taiwan den 17 januari med min tyska vän Dominik och flög till Singapore.

Vi spenderade 3 dagar i Singapore innan vi tog tåget till Kuala Lumpur (KL) i Malaysia. Var där i några dagar hann med att åka upp i TwinTowers, KL Tower, Chinatown och arabkvarteren. Efter nästan en vecka i stortstäder begav vi oss med buss i tre timmar och båt i ytterliggare tre timmar in i Malaysias inland till regnskog och nationalpark.
Där vandrade vi 40 meter upp i luften mellan träden, besökte en by bebod av indiander, åkte på night safari och hade det allmänt bra. Sen började vi jobba oss mot västkusten av Malaysia och Georgtown på ön Penang. På vägen dit hann vi avverka en dag/natt i Cameron Highlands som är känt för sina teplantage och sina jordgubbar. Var väl sådära halvexalterande. Vi fortsatte i rask takt mot kusten och Georgtown. Som tyvärr vart en stor besvikelse, massor av byggnader från britternas tid men inte mycket mer att hänga i julgrannen.
Efter en dag i Georgtown tåg vi färjan till ön Langkawi som passande råkar vara en taxfree zon i Malaysia. Detta innebar billig alkohol som annars var svin dyrt i Malaysia. Vi träffade ett gäng sköna människor som vi umgicks med vilket gjorde att vi stannade i 10 dagar iställer för de ursprungliga 2-3 dgr som de va tänkt.

Efter Malaysia tåg vi återigen en färja, fast denna gång till Thailand och ön Ko lipe. I Thailand han vi med förutom Ko lipe även öarna: Ko Bulon, Bo Lanta och såklart Ko Phi Phi innan vi avslutade våran lilla resa i med tre dagar i Bangkok.

Nu väl tillbaka i Taiwan börjar allvaret direkt. Har även hunnit med att flytta in i mitt nya hem för den här terminen. Bor numera i ett dorms 5 minuter från campus det är rent och fräscht. Har hunnit med att träffa två för ovanlighetens skull sköna amerikaner. Kommer antagligen ha två kurser tillsammans med dem grabbarna.

Tror att jag fick med det mesta i min resume av den senaste tiden, nu ska jag försöka ta tag i min updaterande och hålla "bloggen" lite mera levande.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0